Szkoła podstawowa nr 4 w Będzinie

Tydzień Świadomości Dysleksji 2025/2026

Tydzień Świadomości Dysleksji 2025/2026

Tydzień Świadomości Dysleksji 2025/2026

W październiku w naszej szkole obchodziliśmy Miesiąc Świadomości Dysleksji. Celem podjętych działań było zwiększenie wiedzy uczniów na temat specyficznych trudności w  uczeniu się, rozwijanie empatii, a także doskonalenie funkcji poznawczych – szczególnie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo–ruchowej, sprawności manualnej oraz pamięci wzrokowej. W ramach obchodów w różnych klasach i na poszczególnych przedmiotach przeprowadzono następujące działania: Na zajęciach informatyki uczniowie poznawali sylwetki znanych osób z dysleksją, m.in. aktorów, naukowców i wynalazców, a następnie wykonywali własne prezentacje multimedialne poświęcone tym postaciom. Klasy pierwsze uczestniczyły w zajęciach ruchowych na sali gimnastycznej, podczas których z wykorzystaniem różnorodnego sprzętu sportowego ćwiczyły koordynację wzrokowo–ruchową i orientację przestrzenną. Uczniowie klas drugich i trzecich tworzyli liście z bibuły oraz obrazy z trudnymi ortograficznie słowami, rozwijając przy tym sprawność manualną i pamięć wzrokową. Klasa czwarta wykonywała dyktando graficzne, łącząc naukę ortografii z ćwiczeniami percepcji wzrokowej. Uczniowie klas piątych rozwiązywali rebusy ortograficzne, które sprzyjały utrwalaniu pisowni trudnych wyrazów w atrakcyjnej formie zabawy. Na zajęciach plastyki uczniowie przygotowywali plakaty promujące świadomość dysleksji, ukazujące, że trudności w uczeniu się nie przekreślają sukcesu. Klasa siódma obejrzała film pt. „Mikhaël”, po którym odbyła się dyskusja na temat akceptacji i wyrozumiałości wobec osób z dysleksją. Dodatkowo, podczas zajęć korekcyjno–kompensacyjnych prowadzono ćwiczenia rozwijające funkcje poznawcze dzieci – takie jak percepcja wzrokowa, pamięć i sprawność manualna. Uczniowie uczestniczyli również w zabawach z wykorzystaniem klocków dydaktycznych. Tematyka dysleksji była również poruszana podczas zastępstw i zajęć wychowawczych, co sprzyjało utrwaleniu wiedzy i wrażliwości na potrzeby osób z trudnościami w uczeniu się. Uczniowie pracowali z kartami pracy z dyktand graficznych, które rozwijały percepcje wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową oraz umiejętności koncentracji. Dodatkowo wykorzystano ćwiczenia na pamięć i koncentrację uwagi dla nastolatków, mające na celu poprawę skupienia, spostrzegawczości i logicznego myślenia. Zajęcia przebiegły w  atmosferze zaangażowania i współpracy. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w  proponowanych aktywnościach. ​ Uczniowie z zainteresowaniem podeszli do tematu dysleksji i chętnie dzielili się własnymi doświadczeniami. Ćwiczenia rozwijające pamięć i koncentrację wzbudziły duże zainteresowanie, a ich forma okazała się atrakcyjna dla młodzieży. Zajęcia sprzyjały integracji oraz rozwijaniu umiejętności poznawczych. Miesiąc Świadomości Dysleksji był niezwykle wartościowym i angażującym przedsięwzięciem. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach, rozwijając nie tylko umiejętności szkolne, ale także empatię i zrozumienie dla osób zmagających się z dysleksją. Działania te przyczyniły się do budowania pozytywnego klimatu akceptacji, współpracy i wzajemnego wsparcia w naszej społeczności szkolnej.

Galeria zdjęć