Szkoła podstawowa nr 4 w Będzinie

Sprawozdanie z realizacji projektu: „Pszczeli Zakątek – mini ogród edukacji ekologicznej”

Sprawozdanie z realizacji projektu: „Pszczeli Zakątek – mini ogród edukacji ekologicznej”

Sprawozdanie z realizacji projektu:  „Pszczeli Zakątek – mini ogród edukacji ekologicznej”

Modernizacja ogrodu szkolnego stała się możliwa dzięki funduszom uzyskanym z WFOŚiGW w Katowicach oraz od Gminy Będzin.

W pierwszym etapie realizacji projektu rozesłaliśmy zapytania ofertowe do sklepów ogrodniczych. Wybraliśmy najkorzystniejsze oferty i zakupiliśmy narzędzia ogrodnicze – 17 sztuk ( grabie do liści, grabie do trawy, grabki, nożyce do żywopłotu, taczka plastikowa, sekator nożycowy, szpadle, motyki, konewki) oraz akcesoria potrzebne w ogrodzie (rękawice ogrodowe, środek chwastobójczy, impregnat do drewna, agrowłóknina i kołki do agrowłókniny, nawóz do iglaków i uniwersalny, rabaty ogrodowe, ziemia ogrodowa, kora, kolorowe zrąbki). Wymienione narzędzia i akcesoria zgromadziliśmy w zamykanym pomieszczeniu na terenie ogrodu szkolnego.
Otrzymaliśmy również zgodnie z kosztorysem rośliny do nasadzeń. Przy wejściu do ogrodu i na bramie wjazdowej ogrodu umieściliśmy 2 tablice informacyjne dotyczące projektu.

Wszystkie prace ogrodowe wykonaliśmy we własnym zakresie. Obejmowały one: plantowanie terenu pod rabaty, przycinanie starych drzew i krzewów, odchwaszczanie, czyszczenie alejek i płyt na placu zabaw, wywóz bio-odpadów, rozłożenie rabat i wypełnienie ich ziemią, odnowienie i pomalowanie garażu, przeniesienie stołu do tenisa stołowego, pobielenie obrzeży chodnikowych. Następnie przystąpiliśmy do nasadzeń. Posadziliśmy lub zasiali 237 sztuk roślinności (klon, budleja Dawida, cis, hortensja, krzewuszka, tawuła, wawrzyn, wierzba japońska, wrzosiec, barwinek, funkia, goździk, jeżówka, żurawka, złocień, rudbekia, warzywa, zioła, rośliny miododajne, turzyce). Przygotowane zostało 14 stanowisk tematycznych na obszarze 0,36 ha. Przy rabatach tematycznych znajdują się tabliczki frezowane z opisem roślin - 40 szt.

W drobnych pracach ogrodowych uczestniczyli uczniowie klas młodszych. Każda z  klas otrzymała pod opiekę jedną rabatę. Zadaniem uczniów było sadzenie oraz pielęgnacja warzyw i ziół. Zadanie to od początku cieszyło się dużym zainteresowaniem dzieci. Chciały prawie codziennie przychodzić do ogrodu podlewać i  podziwiać rosnące rośliny. Uczniowie poznawali zasady uprawy warzyw i ziół, uczyli się je rozpoznawać.

Koniec maja to powrót uczniów z klas 4-8 do zajęć stacjonarnych. Uczniowie klas starszych również uczestniczyli w pracach ogrodowych i pielęgnacyjnych. Kontakt z naturą i zajęcia na świeżym powietrzu bardzo dobrze wpłynęły na ich psychikę. Stanowiły relaks i formę integracji po przymusowym pobycie w domu podczas nauki zdalnej. Projekty szablonów do pomalowania garażu powstały na zajęciach z plastyki. Inspirowane były pracą ucznia, która zdobyła wyróżnienie w konkursie plastyczno-ekologicznym „Owady na łące”. Uczniowie zawiesili na starej czereśni karmnik dla ptaków, ustawili domki (5 sztuk) dla owadów. Lekcje w ogrodzie odbywały się w „zielonej klasie”. To miejsce gdzie ustawione zostały ławeczki ogrodowe dla uczniów. Ławeczki zostały zakupione za otrzymany przez szkołę grant, w ogólnopolskim konkursie „Projektanci edukacji”.

Dzięki zajęciom edukacyjnym w ogrodzie szkolnym uczniowie potrafią: rozpoznać i nazwać gatunki roślin występujące w ogrodzie szkolnym na podstawie pokroju rośliny, wyglądu liści, kwiatów, a także pracując z kluczem do oznaczania roślin. Potrafią wymienić korzyści wynikające z kompostowania bioodpadów. Znają pojęcie uprawy ekologicznej. Zapoznali się z wymaganiami poszczególnych roślin w ogrodzie oraz z zasadami pielęgnacji: jak często należy podlewać, czy potrzebują dużo światła, jakiej wymagają gleby. Znają właściwości lecznicze ziół - mieli okazję dotknąć każdą z roślin, poznać jej zapach, określić kształt i kolor oraz strukturę liścia. Uczniowie wykazali się postawą proekologiczną, dbałością o środowisko oraz uczyli się współpracować w grupie.

Warunki atmosferyczne – bardzo długo utrzymujące się w kwietniu i początkach maja niskie temperatury powietrza a następnie czerwcowe upały spowodowały, ze część roślin doznała uszkodzeń. Wszystkie rośliny są uważnie obserwowane. W razie potrzeby dokonujemy powtórnych zasiewów. Planujemy uzupełniać nasadzenia, jeżeli rośliny nie odrodzą się. Pełnej ewaluacji działań w ogrodzie będziemy mogli dokonać w następnym roku, kiedy większość roślin dobrze się ukorzeni i rozwinie. Wyhodowane świeże warzywa – sałata, szczypiorek, rzodkiewka, szczaw i zioła przekazane są na bieżąco do szkolnej kuchni i urozmaicają posiłki przygotowywane dla dzieci z oddziałów przedszkolnych.

Projekt został zrealizowany dzięki zaangażowaniu wielu osób: nauczycieli, pracowników administracji, rodziców uczniów, uczniów, dzieci z oddziałów przedszkolnych i przyjaciół szkoły. Wspólnym wysiłkiem osiągnięto zamierzony cel. Pozyskaliśmy sponsorów, dzięki którym ogród szkolny wzbogacił się o dodatkowe, nieujęte w kosztorysie rośliny i akcesoria ogrodowe ( leżaki, fotele, narzędzia, węże ogrodowe, lampy solarne, budki dla ptaków). prace w ogrodzie oraz zajęcia dydaktyczne będą realizowane zgodnie z harmonogramem edukacji ekologicznej również w następnych latach.

Społeczność Szkoły Podstawowej nr 4 w Będzinie serdecznie dziękuje WFOŚiGW w Katowicach i Panu Prezydentowi Miasta Będzina za przekazane środki i pomoc podczas realizacji projektu.

Galeria zdjęć