W tym roku Ogólnopolski Dzień Biblioterapii, obchodzony jest pod hasłem" Czytanie daje siłę!"
Święto zainicjowane zostało w 2016 roku przez Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne (PTB) w 19. rocznicę zarejestrowania organizacji.
W ramach tej akcji uczniowie klasy 4b wzięli udział w zajęciach pt. „Dręczyciel”, czyli o wyśmiewaniu i dokuczaniu. Klasa została podzielona na kilka 3-4 osobowych zespołów, które dostały kartki z rozpisanymi w pionie słowem DRĘCZENIE. Zadaniem każdego zespołu było dopisanie przejawów dręczenia. Następnie wysłuchali opowiadania "Zuza, czyli jak radzić sobie ze złością". Głównym celem zajęć było zapoznanie uczniów z pojęciem dręczenia i jego przejawami, uświadomienie uczestnikom jak może czuć się osoba dręczona, że problem dręczenia w grupie należy nagłaśniać. Efektem zajęć było wzmocnienie u uczniów poczucia pewności siebie i umiejętności zwracania się o pomoc.
Etymologia wyrazu „biblioterapia” (greckie biblion = książka, a therapeuo = leczę), wskazuje na jego funkcję i treść, tj. oznaczanie zastosowań lektury książek jako środka leczniczego chorych.
Wobec powyższego, centralnym pojęciem biblioterapii musi być proces leczniczego oddziaływania literatury, szerzej sztuki słowa, na jej odbiorcę-pacjenta, stymulowany jednak przez biblioterapeutę.
(Źródło: Czernianin W., Wprowadzenie do biblioterapii, s. 17, [w:]Czernianin W., Czernianin H., Chatzipentidis K. (red.), Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki, Wrocław 2017)