Co zamiast karania

  1. WYRAŹ SWOJE UCZUCIA, ALE NIE ATAKUJ CHARAKTERU DZIECKA
    „Jestem zły, że wróciłeś późno do domu. Martwiłem się.”

  2. OPISZ SWOJE OCZEKIWANIA
    „Oczekuję, ze będziesz wracał do domu o 19.”

  3. OKREŚL, JAK DZIECKO MOŻE NAPRAWIĆ BŁĄD
    „Następnym razem, masz wrócić do domu o określonej godzinie.”

  4. ZAPROPONUJ WYBÓR
    „Możesz wychodzić z kolegami i wracać, tak jak się umówimy, w innym wypadku zostajesz w domu”

  5. PRZEJMIJ INICJATYWĘ
    DZIECKO: Ale dlaczego nie mogę wyjść z kolegami?
    RODZIC: Ty mi powiedz dlaczego.

  6. WSPÓLNIE ROZWIĄŻCIE PROBLEM
    „Wiem, że chcesz wyjść z kolegami, ale ja nie chcę się o Ciebie martwić. Umówmy się, że będziesz wracał o 19, pasuje?”

Na podstawie: „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” Adele Faber, Elaine Mazlish